איך להערך נכון לסיום שנת המס

 

 איך להיערך נכון לסיום שנת המס

 

בכל שנה מחודש נובמבר, ממש כמו פטריות אחרי הגשם, מתחילות לצוץ כתבות ומודעות שדואגות להזכיר לכולנו למהר להפקיד כספים עד סוף השנה הקלנדרית, בטרם יתאפסו הטבות המס והזכות לצבירת סכומי הפקדה לחיסכון.  רוב האנשים לא חושבים על חיסכון ולא מתכננים את החיסכון המתאים ביותר צרכים שלהם ומפספסים את ההטבות שמגיעות להם. כשהם ממהרים להפקיד כסף בסוף שנה, הם לא בהכרח ממצים את כל הזכויות שמגיעות להם.

 

בכל שנה מחודש נובמבר, ממש כמו פטריות אחרי הגשם, מתחילות לצוץ כתבות ומודעות שדואגות להזכיר לכולנו למהר להפקיד כספים עד סוף השנה הקלנדרית, בטרם יתאפסו הטבות המס והזכות לצבירת סכומי הפקדה לחיסכון.

וכל שנה בתקופה הזו, אני מוצאת את עצמי עונה למבול של שאלות מלקוחות, מבני משפחה ואפילו מהורים של חברים של הילדים, שפוגשים אותי בתור בסופר, כי כולם חוששים לפספס את חלון ההזדמנות שלא יחזור.

אז כדי לעזור לכם להבין איזה סוג של חיסכון פנסיוני מתאים לצרכים שלכם, קבלו סקירה שתעשה לכם סדר בים המוצרים הפיננסיים, והסבר קצר איך תהליך תכנון פיננסי יכול לעזור לכם כאן.


קרן השתלמות

כל עצמאי יכול לפתוח לעצמו קרן השתלמות, להפקיד בה כל סכום שיבחר וליהנות מהטבות המס שהיא נותנת, עד לגובה תקרות ההפקדה המוגדרות בחוק.
חיסכון בקרן השתלמות מעניק לעצמאים שתי הטבות מס:
1. הקטנת החבות למס הכנסה, היות וההפקדות לקרן, עד לגובה תקרה המוגדרת בחוק, הינן הוצאה מוכרת לצרכי מס.
2. פטור מתשלום מס רווחי הון, בעת משיכת הכספים, עד לתקרת ההפקדה, המוגדרת מדי שנה.

שכירים יכולים לפתוח קרן השתלמות רק בהסכמת המעסיק וגם הם זכאים לפטור מתשלום מס רווחי הון במשיכה עד לגובה תקרת ההפקדה המוגדרת.

ניתן למשוך את כספי קרן השתלמות בתום 6 שנים ממועד ההפקדה הראשונה למעט מקרים מיוחדים.

   


קופת גמל להשקעה
המוצר שמככב בכל המדיות מתאים לכל אדם שרוצה לחסוך כסף, עצמאים ושכירים, והוא מאפשר להפקיד לחיסכון סכומים עד תקרה המשתנה מדי שנה. חשוב מאוד שלא לעבור את מקסימום ההפקדה השנתי, אחרת כל סכום ההפקדה יוחזר אליכם ותאבדו את שנת החיסכון הנוכחית.
ניתן למשוך את הכספים המופקדים בקופה בכל שלב, בתשלום של מס על הרווחים. קיימת הטבה בקבלת קצבה מגמל להשקעה בגיל פרישה.

 


קרן פנסיה
שייכת לקבוצה של קופות הגמל המעניקות קצבה לאחר הפרישה. רוב האנשים, שכירים ועצמאים כאחד, ממעיטים בערך ההפקדה לקרן פנסיה. אבל, מעבר לעובדה שחובה על כל מעסיק או עצמאי להפקיד באופן שוטף לקרן פנסיה, היא מעניקה גם יתרונות נוספים: יש בה רכיבים הכוללים ביטוחים שרכישתם בנפרד תהיה יקרה יותר.  ההפקדה לקרן פנסיה אינה מוגבלת בתקרת הפקדה שנתית, כל אחד יכול להפקיד לקרן פנסיה כל סכום שירצה. הטבת המס הגלומה בהפקדה לקרן פנסיה תלויה בתקרת הפקדה שמתפרסמת בתחילת כל שנה, והיא מתחלקת להטבה במס הכנסה בשנת המס בה נעשית ההפקדה, ולהורדת מס ההכנסה שמשלמים בגיל הפרישה, הן לגבי הפרשות חובה של מעסיק או עצמאי, והן לגבי הפרשות מעל הסכום המתחייב בחוק.


קופת גמל רגילה לקצבה בפרישה
קופת גמל היא כמו קרן פנסיה מבחינת הטבות מס ההכנסה השנתיות, וגם כאן ניתן להפקיד כל סכום שרוצים, כשהטבת המס תינתן לפי התקרה השנתית בשנת המס, ולפי תקרת הפטורים ממס בגיל פרישה.

ההבדל המהותי בין קרן פנסיה לקופת גמל נמצא בכיסוי הביטוח שקיים בקרן פנסיה אך לא קיים בקופת גמל. חשוב לשים לב ולא להתבלבל בין קופת גמל רגילה לקופת גמל להשקעה, כיון שבניגוד לקופת גמל להשקעה, בקופת גמל רגילה לא ניתן למשוך את הכסף בכל זמן שרוצים, אלה בדומה לקרן הפנסיה, רק בגיל פרישה, ורק בדרך של קצבה או סכום אחד, לאחר תכנון פרישה מסודר.

 


קופת גמל מיועדת לתיקון 190
קופת גמל עם מספר תנאים מיוחדים, המעניקה קצבה בגיל פרישה. קופה זו מיועדת להפקדות חד פעמיות גדולות של לא פחות מ 100,000 ₪ רצוי בסכום אחד. קופה הזו נועדה להוסיף קצבה שאינה חייבת במס הכנסה בגיל פרישה. חשוב מאודך לשים לב שקופת גמל מסוג זה אינה ניתנת למשיכה לפני שמתקיימים התנאים המצטברים הבאים: העמית מעל גיל 60 וברשותו לפחות 3 תלושי קצבה שאינם מביטוח לאומי, קצבאות שונות ועוד מקורות.

בנוסף, לקופה זו יש תנאים מיוחדים גם בהורשה ופעמים רבות ההפקדה אליה היא חלק מתכנון פיננסי להורשה, בכדי לדאוג ליורשים. לצערי נחשפתי למקרים בהם אנשים הפקידו סכומי כסף גדולים לקופת גמל בתיקון 190 מבלי שידעו שלא יוכלו למשוך את הכסף באותם תנאים כמו של משיכה מקופת גמל להשקעה. לכן, לפני שמעבירים סכומי כסף גדולים לקופת גמל מסוג זה, חשוב מאוד להבין את המשמעויות השונות של ההפקדה, ואת המטרה לשמה מפקידים את הכסף.


מוצרי ביטוח
מאחר ותשומת הלב של כולנו מופנית בתקופה זו להפקדות סוף השנה, חלק מהחברות מנצלות את המיקוד שלנו בנושא הפיננסי, כדי לתת הטבות במחיר של מוצרי ביטוח שונים כמו: ביטוח חיים, ביטוח בריאות ועוד. לעיתים קרובות מדובר בהטבות שלא ניתן לקבל במהלך השנה.

 


תכנון פיננסי לקראת סוף שנת מס
לסיכום הסקירה, לקראת סוף השנה זה זמן מצוין לערוך פגישת תכנון פיננסי במטרה למקסם את הזכויות שלכם מבחינת גובה ההפקדות והטבות המס.

ישנם הבדלים משמעותיים בתנאי ההפקדות של עצמאים ושכירים ובהטבות המס הניתנות לכל אחד מהמגזרים.

לבעלי עסקים עצמאים, שכירים בעלי שליטה, ועוסקים פטורים – מומלץ מאוד להיפגש עם רואי החשבון שלכם לסיכום שנתי לפני חודש דצמבר, במטרה לבנות תוכנית הכנסות והוצאות לשנה החדשה. עם התוכנית הזו, נוכל לערוך עבורכם תכנון פיננסי יסודי שבו נבנה ונעדכן את תמהיל המוצרים ואת סכומי ההפקדה.

לשכירים  – לפני שמבצעים הפקדה למוצר כלשהו חשוב מאוד לבדוק מהי יכולת החיסכון שלכם ומהן מטרות החיסכון. שימו לב שבשלב זה חשוב מאוד לקחת בחשבון גם את המצב האישי, המקצועי, מספר הילדים וגילם, מצבכם הבריאותי וגורמים רלבנטיים נוספים.

לאחר מיפוי של המצב הקיים, בתהליך תכנון פיננסי מסודר נדע כיצד לנווט בין המטרות השונות שהגדרתם ונייצר עבורכם בהירות לגבי המוצרים המתאימים וסכומי ההפקדה שיאפשרו לכם לממש את המטרות והיעדים שהגדרתם.

מניסיוני, תוכנית שנתית מותאמת של הפקדות שוטפות, הכוללת הגדרה של מטרות ויעדים, גם חוסכת כסף לאורך זמן, גם נותנת שקט ומרגיעה, וגם מונעת קבלת החלטות פזיזות בגלל הלחץ של סוף השנה.


 תקרות הפקדה לשנת 2023:

קופת גמל להשקעה: 76,449 ש"ח

קרן השתלמות עצמאית: 19,920 ש"ח.

לעצמאים, כדאי להתייעץ עם רו"ח בנושא גובה ההפקדה המוכר למס בקרן פנסיה והשתלמות .


הערה חשובה:
מאמר זה אינו הצעה לביצוע הפקדות ואינו מהווה תחליף לפגישה מסודרת של תכנון פיננסי או ייעוץ השקעות. לפני שמבצעים את ההפקדה בפועל, חשוב מאוד להבין את המשמעויות של ההפקדה בכל אחד מהמוצרים השונים, ובפרט חשוב לדעת שבחלק מהמוצרים, הפקדה שבוצעה איננה הפיכה.

 

אפשר לשתף:

מאמרים נוספים

וואטסאפ
1
יש לך שאלה?
Scan the code
מיכל פלג
שלום,
אשמח לעזור לך בוואטסאפ.
054-6111588 דילוג לתוכן