עסק עצמאי עם הכנסות עונתיות? הכתבה הזו בשבילך.

עסק עצמאי עם הכנסות עונתיות? הכתבה הזו בשבילך.

מה עושה בעל עסק עצמאי שההכנסות של מהעסק הן עונתיות?

יש עסקים שפועלים בעונות מסוימות של השנה. לדוגמא, די.ג'י שרוב העסק שלו בחתונות בעונת, החתונות, בערך חצי שנה, יש לו הכנסות גבוהות אבל בשאר השנה, כשיש יש מעט חתונות יש גם מעט הכנסות. דוגמא נוספת היא צלמת או סוכנת נסיעות ויש עוד.

עסק עצמאי עם הכנסות עונתיות חווה תנודתיות רבה בהכנסות. בעונה החמה העסק מכניס הרבה כסף ואילו כשהעונה החמה מסתיימת, העסק חווה ירידה חדה בהכנסות.

בעצם, יש לעסק שעובד לפי עונתיות בעיה כפולה. מצד אחד יש חודשים שההכנסה מאוד גבוהה וזה נותן הרגשה שיש הרבה כסף, מצד שני יש תקופות שההכנסות מאוד נמוכות ואין כסף לשלם את כל ההוצאות.

איך אני מטפלת בעסק מסוג זה?

לפני שבוע בערך, קיבלתי הודעת ווטסאפ מאישה שלא דיברתי איתה כבר שנתיים. יצא לנו להכיר במפגש עסקי לפני קצת יותר משנתיים, אני זוכרת אותה אישה מאוד נחמדה, היא הייתה בהריון ושוחחנו על העסק שלה. זה היה ממש לפני הקורונה. בזמן הקורונה לא נשארנו בקשר ולא היה לי מושג מה קורה איתה. לכן, זה היה ממש מרגש שמישהי ששוחחתי איתה כמה פעמים לפני שנתיים עדיין זוכרת אותי ואת הסלולרי שלי. כמובן שמאז אותה פגישה היא ילדה בת מקסימה, היום כבר בת שנתיים. בהודעת הווטסאפ היא בקשה לדעת מתי נוכל להיפגש וכמו שהיא אמרה, הגיע הזמן שאתחיל לדאוג גם לקרן הפנסיה שלה.

שוחחנו התעדכנו וקבענו פגישה.

בפגישה שוחחנו על עסק שלה, תזרים ההכנסות ממנו, איך היא מסתדרת אחרי הקורונה ומה התוכניות שלה להמשך הדרך.

הקושי העיקרי היה בזה שהעסק שלה עונתי. היא מכניסה המון כסף בעונה שמסתיימת בערך באוקטובר ואז ההכנסות שלה צונחות בכמעט 90%.

למעשה מאוד קשה לטפל בעסק מסוג זה בהפקדות שוטפות לפנסיה, קרן השתלמות וגם לביטוחים. ההתייחסות צריכה להיות קצת שונה.

לפני שהתחלנו לחלק את סכומי ההפקדה לקרן פנסיה, קרן השתלמות וביטוח. התאמנו תקציב שיהיה מתאים גם לתקופות בהן ההכנסות מהעסק אינן גבוהות.

יותר מזה, בגלל שבזמן הקורונה, המון פעילויות נדחו, יש לה עומס מטורף בעבודה וההכנסות שלה מאוד גבוהות ויכול להיות שהן חריגות. את זה נדע רק בסוף שנה הבאה, אבל היא צריכה להפקיד למוצרים פנסיונים ולהגן על עצמה ועל המשפחה.

אחרי שהגדרנו גבולות תקציב, שוחחנו על קרן הפנסיה, השיחה התחלקה לכמה נושאים, איך מגנים על ההכנסה שלה במקרה של אובדן כושר עבודה ואיך שומרים על המשפחה במקרה וחס וחלילה היא לא נמצאת, כל זאת כשאנחנו לא יודעים מה יהיו ההכנסות שלה בשנה הבאה. היא לא יודעת אם ההכנסות הגבוהות השנה הן בגלל שלקוחות דחו פעילויות בגלל הקורונה או שכל שנה ההכנסות שלה היו דומות, והיא לא יודעת מה יהיו ההכנסות שלה אחרי שהעונה החמה תיגמר.

בקרן פנסיה, כדי להיות זכאי לאובדן כושר עבודה, צריך שההפקדות יהיו יציבות. הכוונה היא שאי אפשר להפקיד הרבה כסף כשיש הכנסות גבוהות ומעט כסף או לא להפקיד בכלל כשאין הכנסות. קרן הפנסיה לא מקבלת את זה בהבנה. קרן הפנסיה בודקת בזמן תביעה את ההכנסות השנתיות, אבל, אם אין הפקדות יציבות לאורך זמן זה יצור בעיה בכיסוי הביטוחי בקרן.

אני אדגים: יש עצמאים שמעבירים בסוף שנה תשלום חד פעמי לקרן הפנסיה כדי לזכות בהטבת מס. במהלך השנה הם לא מפקידים כלום או מעט מאוד. למעשה מה שהם מונעים מעצמם זה את הכיסוי הביטוחי. קרן הפנסיה אינה מתייחסת להפקדות חד פעמיות אלה להפקדות שוטפות. בהפקדה חד פעמית המפקיד עושה לעצמו נזק ועדיף שיפקיד במוצרים אחרים.

למעשה, קרן הפנסיה אינה מותאמת לעסקים שהם עונתיים. לכן, מה שעשינו הוא לקחנו את ההכנסות השנתיות שלה וחילקנו ל 12 חודשים ומזה הוצאנו הכנסה חודשית משוערת. כך למעשה סידרנו הפקדות שוטפות לקרן הפנסיה, עם ביטוח אובדן כושר וביטוח שארים, שאנו מקוות שבאמת יכסה את השכר השוטף שלה.

כל עצמאי שאני פוגשת, מדבר איתי קודם כל על הפקדה לקרן השתלמות. כי זה חיסכון, כי זה מוכר לצרכי מס, כי זה מרוויח ועוד.

אבל קרן השתלמות אינה מגנה על בעל עסק, אינה מגנה על המשפחה וגם לא דואגת לגיל הפרישה שלו. לכן, קרן השתלמות היא מוצר פחות חשוב בתכנון במיוחד לבעלת עסק עונתי. הרבה יותר חשוב להגן על הפרנסה של הבית במקרה של אובדן כושר או חס וחלילה מוות.

לכן, בעוגת התקציב שקבענו, ההפקדה לקרן השתלמות היא הכי נמוכה. לא וויתרנו על הפקדה לקרן השתלמות כדי שבסוף השנה, אחרי שהיא תדע בערך כמה היא הכניסה בכל השנה היא תוכל להפקיד עוד סכום כסף חד פעמי נמוך יותר מהמקסימום להפקדה וזה לא יצור מצב שהיא לא יכולה להפקיד את כל הסכום למרות שהיא זכאית להטבות המס המלאות מקרן ההשתלמות ובמידה והיא תראה שהיא לא יכולה להמשיך להפקיד בגלל הכנסות נמוכות, אין בעיה להפסיק את ההפקדות לקרן השתלמות.

בשלב האחרון, דאגנו לכל המשפחה, במקרה של מוות, מחלה, תאונה, או תרחיש אחר שיכול לפגוע במשפחה ולהפיל אותה בגלל דאגות כלכליות. גם כאן, דאגנו להישאר במסגרת תקציב.

החלק הכי חשוב, לטעמי בפגישה הייתה קביעת מסגרת זמן מתי אנחנו נפגשות שוב. גם בקשתי ממנה שאם קורה משהו, גדול או קטן, להודיע לי.

אצל כל הלקוחות העצמאים שלי, אני דואגת לפגישות שנתיות לבדיקת העסק, מה השתנה, האם העסק גדל? קטן? האם היו שינויים אישיים או אולי שינוי בעסק עצמו ואני ממליצה בחום לכל עצמאי לעשות זאת עם סוכן/סוכנת הביטוח שלו.

כל אלו מאוד חשובים במעבר על התוכנית הפיננסית והביטוחית לעסק. יש עוסקים עצמאים, חלקם בין לקוחותיי שאינם מגיעים לפגישה, או משוחחים איתי וזה חבל. משום שלכל דבר שקורה בבית או בעסק יכולות להיות גם השלכות על התוכניות הפיננסיות והנחות היסוד עליהן הסתמכנו כשעשינו את התוכנית יכולות להיות לא מתאימות למצב החדש.

אם אתם בעלי עסק עצמאי ואינכם מכירים את סוכן/סוכנת הביטוח שלכם ואינכם שומרים על קשר אתו או איתה, אתם מוזמנים לפנות אלי לקביעת פגישה.

 

אפשר לשתף:

מאמרים נוספים

וואטסאפ
1
יש לך שאלה?
Scan the code
מיכל פלג
שלום,
אשמח לעזור לך בוואטסאפ.
054-6111588 דילוג לתוכן