כסף זול – כסף יקר

נכון לכתיבת שורות אלו, ריבית בנק ישראל עומדת על 4.75%. נגיד בנק ישראל בהחלטת הריבית האחרונה השאיר את רמת הריבית ללא שינוי.

להחלטת הנגיד על הריבית יש השלכות רבות על יציבות וחוזק המשק, כמו גם על האינפלציה והריבית.  הפעם אני מרחיבה מעט על ההשלכות של אינפלציה, ריבית ומצב המלחמה בו אנו שרויים.

מה המשמעות של אינפלציה גבוה?

משמעות אינפלציה גבוה היא שהכסף שלנו שווה פחות. לכן, היכולת שלנו לקנות מוצרים ונכסים  יורדת.  כתוצאה מכך לחברות רבות יהיה קשה להתקיים דבר שיוביל לפיטורי עובדים והגדלת האבטלה.

מה קורה כאשר הריבית עולה?

כאשר ריבית בנק ישראל עולה, התיאבון שלנו, משקי הבית לרכוש מוצרים ונכסים יורד כי הכסף כבר לא זול. הריבית על ההלוואות והמשכנתאות עולה, אנחנו משלמים על "מינוס" בבנק יותר כסף, כך שנשאר למשקי הבית פחות כסף בחשבון הבנק.

אבל, כשמשקי הבית רוכשים פחות, האינפלציה יורדת.

תהליך למניעת עליית האינפלציה והורדת אינפלציה גבוה הוא תהליך איטי מאוד, ויכול לקחת גם כמה שנים.

מדוע בנק ישראל מעלה ריבית כשיש אינפלציה גבוה?

כשיש אינפלציה גבוה, הכלי היעיל ביותר הידוע לנו להשגת שליטה על עליית האינפלציה היא הריבית.

כאשר הריבית נמוכה, התיאבון של הציבור לקנות גדל כי הכסף זול, אפשר לקחת הלוואות זולות ולרכוש יותר, לקיחת הלוואות ואשראי זול, מגדיל  את הסיכון של משקי הבית.

בנוסף, כשהכסף זול, ואנו רוכשים יותר, גם המחירים עולים, והאינפלציה ממשיכה לעלות.

בנק ישראל עוקב אחרי עליית האינפלציה וכשהיא עולה יותר מהרצוי, זה המקום להעלאת ריבית.

האם יש הזדמנויות כשהריבית גבוה?

כשיש ריבית גבוה בשוק, נפתחות הזדמנויות להשקעה במוצרים ואפיקים נוספים שעד עכשיו לא היה כדאי להשקיע בהם. בגלל שתשואה שהתקבלה מהמוצרים הללו לא תאמה את הסיכון שצריך לקחת כדי להשקיע בהם.

מה אפשר להסיק מהחלטת בנק ישראל להשאיר את הריבית ללא שינוי?

בנק ישראל בהחלטות הריבית רואה לנגד עיניו את האינפלציה שקיימת בשוק ואת הציפיות של מחלקת המחקר למה יהיה שיעור האינפלציה בעתיד. בהחלטת הריבית האחרונה כשבנק ישראל החליט להשאיר את הריבית באותה רמה, הוא בעצם  אומר שסיכון האינפלציה עדיין גבוה מידי והורדת הריבית לא תתרום להורדת האינפלציה או להגדלת הפעילות במשק. אבל, מצד שני בנק ישראל גם לא העלה את הריבית בשוק ניתן להסיק מכך שבנק ישראל חושב שהריבית הנוכחית מספיקה בינתיים כדי להוריד או למנוע את עליית האינפלציה.

אנחנו במצב מלחמה, מדוע לא להוריד ריבית ולעזור לעצמאים ושכירים שאינם עובדים?

הורדת הריבית היא דרך אחת מתוך מספר דרכים בהן בנק ישראל יכול לנקוט. בפרסום החלטת בנק ישראל, הנגיד מדבר על הצעדים שכבר בוצעו – הזרמת דולרים לשוק לייצוב שער החליפין של השקל דולר, ולהקטין את עליית הדולר לעומת השקל.

הנגיד גם יצא עם המלצה לבנקים לתת הטבות לחלקים באוכלוסייה כולל דחיית תשלומי משכנתאות ומתווה הטבות אשראי לנזקקים.

דבר נוסף שנאמר בהחלטת בנק ישראל הוא, ששיעור החוב של מדינת ישראל מאוד נמוך ביחד לשיעור החוב בעבר  והמשק שלנו נכנס למלחמה במצב טוב מה שנותן אוויר לנשימה ומאפשר טווח פעולה רחב יותר לשמירה על השקל ועל היציבות של המשק.

מי שרוצה לקרוא את החלטת ריבית בנק ישראל מוזמן להיכנס לקישור הבא:

https://bit.ly/3Q8yFux

אין בכתוב להשפיע על החלטות השקעה כלשהן, לשם כך צריך להתייעץ עם המתכננת/מתכנן פיננסי שלכם

אפשר לשתף:

מאמרים נוספים

וואטסאפ
1
יש לך שאלה?
Scan the code
מיכל פלג
שלום,
אשמח לעזור לך בוואטסאפ.
054-6111588 דילוג לתוכן